Yoga dieten

Igår hade vi en superintressant lektion om kost som jag tänkte dela med mig lite av till er. Inom Yoga och Aryuveda (Indisk läkarkonst) delas människor in i tre olika kategorier utifrån medfödda egenskaper. Man kan andningen besöka en Aryuvedisk doktor som diagnosticerar en (tror jag ska försöka mig på att hitta en i helgen), eller så kan man göra ett snabbtest på internet, till exempel den här. Beroende på vilken kroppstyp man har ska man tydligen prioritera olika typer av mat för att det fungerar bättre med just den individuella metabolismen.

Dock finns det några övergripande tumregler för Yoga Dieten:
– Ät lokal mat som är i säsong
– Ät minst 6 olika smaker under en månad, det vill säga, sött/salt/bittert/surt/starkt/umami (som kan vara soya, fisksås, oystersås osv.)
– Ät minst 10-12 olika färger på en månad.
– Ät mat som gynnar din blodgrupp (läs mer här)
Var uppmärksam på kvantitet!

När du vaknar på morgonen är din magsäck ungefär en knytnäve stor ≈45ml
Magsäcken kan utvidgas till upp mot 5 liter! Det vill säga ≈10x sin vilo-storlek!

Vad som händer i kroppen när vi äter för mycket:
– Magsäcksväggen spänns ut och skickar signaler till hjärnan om att det är nödläge vilket hjärnan svarar på med sympatikus påslag, det vill säga att stresshormon skickas ut i kroppen. Stresshormonen har i uppgift att strypa blodtillförsel till matsmältningssystemet och istället pumpa blodet ut till musklerna för att vara redo på att fightas eller att springa ifrån faran – för kroppen kan inte avgöra varför stresshormonen har släppts ut och utgår därför från att det är en fara i den yttre omgivningen. Dålig blodtillförsel till matsmältningssystemet leder till långsamma eller inga tarmrörelser vilket i sin tur naturligtvis leder till dålig matsmältning.

– Magsäcken trycker på lungorna vilket gör att vi andas ytligt i bröstkorgen och inte djupt nere i magen. Detta skickar också signaler till hjärnan om att det är en nödsituation eftersom ytlig andning är ett symtom på stress vilket hjärnan tolkar som att ännu mer stresshormon måste frigöras i kroppen för att hantera faran – ännu sämre matsmältning.

Denna dåliga matsmältningsprocess minskar förutsättningarna för kroppen att ta till sig näringen i födan och vi har därmed ätit en hel måltid enbart för vårt ego och minimalt för vår fysiologiska kropp. Totalt onödigt utifrån ett hälsoperspektiv.

Även vår kroppshållning påverkar vår matsmältning. Om vi sitter hopsjunkna efter måltid kommer det också påverka vår andning, vi har svårt att andas med magen, och samma reaktion skickas upp till hjärnan om att stresshormon bör frigöras. Inom yoga säger man därför att man ska sitta på knä i 30 min efter avslutad måltid för att ha en rak ryggrad och därmed möjliggöra djupandning, som i sin tur skickar signaler till hjärnan om att vi befinner oss i en trygg miljö där vi kan slappna av och fokusera på bra matsmältning (Parasympatikus påslag).

Så, hur mycket/lite ska man egentligen äta då?
Inom yoga säger man att vi ska fylla magsäcken till hälften med fast föda, 1/4 med dryck och 1/4 med luft/tomrum.
Utgångspunkten är naturligtvis inte bristpunkten på 5 liter, och inte heller utifrån de 45 ml som magsäcken rymmer i vila… Det är givetvis individuellt hur mycket näring vi behöver. Vi får gå på känsla : )

För att hitta din egen balans är det bästa tipset att samla in din egen data. 15 minuter efter varje måltid under en veckas tid, känn efter:
– Känner du dig trött och lat? I så fall har du med största sannolikhet ätit en för stor portion i förhållande till vad din kropp behöver.
– Känner du dig pigg och alert? Då har du troligtvis ätit nära din optimala mängd mat.
– Känner du dig fortfarande hungrig? Då kanske du åt en allt för liten måltid trots allt.

Skriv ner och bilda dig en uppfattning om vad som är optimalt för dig. Notera också om din kropp reagerar konstigt på olika typer av mat… för mycket kolhydrater tillexempel kanske ger dig gaser, då kanske du ska minska intaget av kolhydrater osv.

Att äta ofta, snacks osv, är rent fysiologiskt inte heller en hållbar lösning. Det är viktigt att låta matsmältningen få arbeta tills det är klart och hinna vila innan nästa rush. Det tar ungefär 2-4 timmar för maten att gå igenom magsäcken ner till tunntarmen*. Vi bör därför inte fortsätta att fylla på med mat i onödan – kroppen har att jobba med ändå.

Det leder oss in på det skrämmande begreppet Fasta. Inom yoga anses fasta vara oerhört gynnsamt, att ge matsmältningssystemet en längre vila emellanåt. Det optimala, inom Yoga, är att fasta en dag i veckan, varje vecka. Och med fasta menas enbart intag av vätska, det vill säga vatten och eventuellt någon fruktjuice under dagen. Om det låter för tufft är en gång i månaden också ett bra alternativ. Det viktigaste när man fastar är att ha en positiv inställning, fokusera på fördelarna och vara medveten om att det är oskadligt för kroppen, ja, till och med gynnsamt. Det är också viktigt att planera fastan på en vilodag med begränsad fysisk aktivitet… se det som en skämma-bort-dig-själv-dag utan fokus på mat, ta en långsam behaglig promenad, sortera foton, minns människor i din omgivning, tänk, fundera, meditera… eliminera stress : ) En sådan dag i månaden måste ju vara fantastiskt hälsosamt! (Eller har jag blivit hjärntvättad nu? Jag tycker det låter klockrent 🙂 )

Hur är det med hunger då?
Hunger är vanligtvis inte en indikation på brist på näring utan mer så en vana, precis som med sockersug. Vi tror ofta att vi behöver mer näring än vad vår kropp egentligen behöver. Naturligtvis ska vi inte alltid ignorera hunger, men vi ska sträva efter att ha kontroll över vårt näringsintag och inte ge efter till vårt psyke.

Hoppas ni tyckte detta var lika intressant som jag! Kommentera gärna om ni har frågor eller funderingar : )

*I tunntarmen tar det mellan 2-4 timmar att transportera födan till tjocktarmen, där stannar födan i nästan ett dygn innan restprodukterna tillslut töms ut.

5 thoughts on “Yoga dieten

  1. Intressant läsning, MEN det är LÄTT å säga att man ska äta si o så mkt o hej o hå om man aldrig provat RUSKIGT GOD mat, som t.ex en ruskigt mör o saftig köttbit som sommargrillats, då äter man tills man spricker =) ELLER fredagsmyset och OLWs snacks med dipp!

    Eller om jag får tease:a fröken lite med: Rotmos och fläsklägg, kina buffé med såna där goda friterade chips, mammas hemgjorda köttbullar med färsk potatis, etc etc

    Så… bjucka nån Indier på RIKTIG mat så ska du se att h*n lär tänka om 🙂

    1. Din tok 🙂 det är just det som är grejen, att vi ska njuta av god mat men med självkontroll och att vi ska veta varför vi äter. Det är okej att äta bara för att det är gott någon gång ibland, men gör vi det hela tiden varje dag så finns risken att vi lägger på oss kilon… och om vi vill prioritera hälsa i våra liv finns det bättre alternativ. Att ha kontroll över matintag till exempel.

  2. GUD vad intressant!! Enligt testet du länkade till är jag kroppstypen Kapha och känner att det kan stämma till viss del. Speciellt “Lugnt sinne och personlighet, blir sällan arg eller upprörd”, det känns som jag 😛
    Vet tyvärr inte vad jag har för blodgrupp… Vad har du? Har syskon alltid samma blodgrupp?

    Mycket intressant läsning, ser fram emot att få höra mer när du besökt en Aryuvedisk doktor!! 😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s