Monthly Archives: May 2014

Happy Rishikesh

I lördags var en stor kväll för oss yoga elever på Rishikesh Yog Peeth. Vi hade nämligen en Talangjakt! Otroligt roligt, känslosamt, härligt, rörande, fridfullt och fyllt av kärlek! Syftet var att orädd ge uttrycka för sig själv… det kanske är en dålig översättning på “a fearless expression of yourself”, men ni fattar : )
Endel delade med sig av sin berättelse om situationer i livet som gör att de kommit hit, andra ledde oss i meditation, några dansade, några sjöng osv. Jag och 7 andra tjejer gick ihop och gjorde en musikvideo!! Vet inte om ni har hör låten “Happy” med Pharrell Williams… låter har hur som helst spritt sig världen över och olika städer och byar har gjort sin egen version av musikvideon. Min kompis Jeremy var till exempel med i “Happy Hyderabad“.

Vi tillbringade flera timmar tillsammans för att filma olika sekvenser, dansa med människor, filma omgivningen här i Rishikesh… vi till och med gjorde vår egen dans sekvens som är med i videon. Vi filmade lärarna från Rishikesh Yog Peeth och plockade fram godbitar från området som verkligen tillhör vår upplevelse här. Så här kommer ett litet smakprov av Rishikesh! Enjoy!

Beatles Ashram. Hit kom Medlemmarna i The Beatles i slutet på 60-talet för att lära sig mer om Mediatation. Numera är området övergivet... perfekt miljö att filma i!
Beatles Ashram. Hit kom Medlemmarna i The Beatles i slutet på 60-talet för att lära sig mer om Mediatation. Numera är området övergivet… perfekt miljö att filma i!
Meditations hyddor.
Meditations hyddor.
Vi fick den här killen att dansa med oss : )
Vi fick den här killen att dansa med oss : )
I yoga hallen.
I yoga hallen.
Visa ord på vägen
Visa ord på vägen
På taket av två av byggnaderna är dessa gigantiska ägg placerade. Också meditations hyddor med fanatstisk akustik.
På taket av två av byggnaderna är dessa gigantiska ägg placerade. Också meditations hyddor med fanatstisk akustik.
Sjukt läckra!
Sjukt läckra!
Kanon för lite Happy-dance!
Kanon för lite Happy-dance!
Vi var naturligtvis stolta över att få med våra lärare på detta : D Så himlans roligt!
Vi var naturligtvis stolta över att få med våra lärare på detta : D Så himlans roligt!
Lea kör solo i hängmattan
Lea kör solo i hängmattan
Vi dansade med folk på gatorna
Vi dansade med folk på gatorna
Kom hem till folk och dansade med dem : D dock inte främlingar... detta är samma familj som vi gjorde matlagningskursen hos!
Kom hem till folk och dansade med dem : D dock inte främlingar… detta är samma familj som vi gjorde matlagningskursen hos!
På väg ner mot Ganga... lägg märket till att det är marijuana som växer här som ogräs!
På väg ner mot Ganga… lägg märket till att det är marijuana som växer här som ogräs!
Kossor på stranden : )
Kossor på stranden : )
Dansar med en pojke som ville sälja blommor till oss : )
Dansar med en pojke som ville sälja blommor till oss : )
Dansar i vattnet!
Dansar i vattnet!
Yoga på stranden!
Yoga på stranden!
Lunch på en indisk resturang vid namn Chotiwala. MUMS!
Lunch på en indisk resturang vid namn Chotiwala. MUMS!
Chotiwala's levande maskot ... fick såklart också vara med på film : )
Chotiwala’s levande maskot … fick såklart också vara med på film : )

 

Här kommer videon:

 

Indisk mat

Här om dagen var jag och några från kursen iväg på en matlagningskurs : )
Kursen ägde rum i ett familjehus, med utsikt över Ganga. Pappan i familjen var vår kock och instruktör under kursen och han delade mer än gärna med sig av familjehistorier och indisk kultur : ) Verkligen spännande att lyssna på! Dessutom lagade han fantastiskt god mat! Indisk mat är ju otroligt gott och det är så spännande att prova vegetarians mat, det är jag ju inte så duktig på hemma… nu blir ändring på det!! Vi fick välja ut några favoriter från menyn och resultatet blev en mycket kolhydratrik måltid med hälften friterat, 1/4 bröd och 1/4 nyttig mat – det vill säga kikärtor! Tur att det var söndag och att vi inte hade någon Yoga efter!! Det hade inte gått med all den maten i magen!!

Moot köket!!
Moot köket!!
Förbereder för Chapati!
Förbereder för Chapati!
Gissa ingredienserna... rätt!! Mjöl och vatten!
Gissa ingredienserna… rätt!! Mjöl och vatten!
Ronit antecknar!
Ronit antecknar!
Hade ingen aning om att brödet tillagades direkt över flamman på spisen! Spännande!
Hade ingen aning om att brödet tillagades direkt över flamman på spisen! Spännande!
Våra friterade grönsaker verkar vara färdiga! Mums!
Våra friterade grönsaker verkar vara färdiga! Mums!
Min favorit: Samosas. Det var värt att gå kursen för 60kr bara för att se hur dessa godbitar komponeras : )
Min favorit: Samosas. Det var värt att gå kursen för 60kr bara för att se hur dessa godbitar komponeras : )

Du andas för mycket

De senaste dagarna har vi pratat mycket om andning och hur viktigt det är att inte bara andas, men att andas rätt!! På sanskrit heter andning Prana, vilket också betyder Liv och Livsenergi. Inom yoga hör jag ofta att vi föds med ett visst antal andetag, vilket jag fram till nu har tyckt låter väldigt klyschigt. Men det kan faktiskt ligga någonting i det!

Tydligen blir vi allt sämre på att andas. Med våra stressiga levnadsvanor andas vi alldeles för snabbt och ytligt, även när vi är i vila! För ca 50 år sedan stod det i alla medicinböcker att en normal andningsfrekvens ska ligga på 12-14 andetag/minut. Idag har gränsen höjts till 14-16-18, till och med 20 andetag/minut!! Bara för att vi genomsnittligen andas mer… betyder det att våra kroppar accepterar denna förändring? – Nej! Vi blir sjuka!

Jag ska förklara:
Vi andas in O2 och ut CO2, så mycket kommer ni ihåg från biologin, eller hur? Vanligtvis kommer syret ner i lungorna där syremolekylerna plockas upp av de röda blodkropparna och dess hemoglobin, för att sedan föras vidare i kroppen. Faktum är att alla celler behöver syre för att kunna tillverka ATP (Energi), så när blodkroppen kommer med syre till cellen är tanken att det ska vänta en liten koldioxid utanför cellen som ska byta plats med syret så att denna kan komma in i cellen och delta i processen.

Problemet uppstår när vi hyperventilerar, det vill säga, andas in för mycket Syre (O2) och ut för mycket Koldioxid (CO2), för då blir balansen i blodet skev. Detta leder till att pH i blodet ökar och vi blir basiska. Detta i sin tur gör att bindningarna mellan syremolekylerna och hemoglobinet blir extra starka och att syremolekylerna vill helt enkelt inte släppa taget när de kommit fram till cellen = det produceras inte någon energi. (Kallas för Bohr’s effekt)

Hur är det då med Aerob och Anaerob energiproduktion?
Slår vad om att du som känner till uttrycken lugnt tänker för dig själv att: Jaomen, kroppen kan ju producera energi utan syre också… Absolut, men här kommer en liten återblick på denna process.

Det som jag har pratat om nu är den Aeroba enegriproduktion, det vill säga den som kräver syre i processen. Den formeln ser ut såhär:

C6H12O6 + 6 O2 + 38 ADP + 38 fosfat → 6 CO2 + 6 H2O + 38 ATP

Hängde ni med? Det viktiga är att det tillverkas 38 stycken ATP (energimolekyler).

Formeln i den Anaerob energiproduktion ser ut såhär:

C6H12O6 → 2 C2H5OH + 2 CO2 + 2 ATP

Det vill säga endast 2 st energimolekyler utvinns i denna process!

Konklusion:
Detta gör att kroppen tror att vi har brist på energi, och vi blir sötsugna istället! Va?! Så vi äter mer, gärna onyttigt, och sakta men säkert utvecklar vi ett metabolt syndrom vilket är grunden till de flesta vanliga sjukdomarna vi stöter på i dagens sjukvård. Ex. Diabetes, fetma, ❤ och kärlsjukdomar osv.

Så vad kan vi göra för att andas bättre?
– Börja med att jobba på din hållning. Så fort du sjunker ihop med axlarna börjar du automatiskt andas mer ytligt, och där med också snabbare. Tänk på hur du sitter vid matbordet, datorn, i soffan osv… sträck på dig! Ut och rör på dig. Ta promenader.
Eller vad sägs om att börja med Yoga : )

– Lär dig att andas långsamt. Inom yoga har vi överextrema målsättningar… vi strävar efter att i vila andas 2-3 andetag i minuten! Givetvis är det bara mycket, mycket få människor som klarar detta, men att andas färre andetag per minut än vad du gör nu är livsviktigt!
Du kan öva genom att andas ut under längre tid än du andas in, tex. andas in medan du räkna till fyra, andas ut medan du räkna till åtta. Nyckeln är att göra denna typ av övning flera gånger om dagen, VARJE dag. Det behöver inte vara så svårt : ) Börja nu!

PS: inte att rekommendera om du du upplever någon typ av depression. Dock en jättebra övning för dig som är orolig/nervös.

Åter igen ett mycket informativt inlägg : ) Hojta till om det är nått du undrar eller vill kommentera!

På jakt efter den perfekta Saree’n

Förra veckan tog vi en tur in till stan för att prova ut varsin Saree som vi planerar att ha på oss på Graduation! En fullspäckad dag med massor av färger och intryck, som alltid här i Indien : )

En Saree är en traditionell Indisk klänning som består av ett låångt stycke tyg (6meter!!) som viras runt kroppen på ett speciellt sätt. Man bär en underkjol och en liten, liten minitopp som precis täcker brösten och axlarna. Vanligtvis är de riktigt färglada med mycket mönster. Saree’s är definitivt en anledning till varför Indien är så vackert, speciellt och färgglatt!

Nu ska vi på äventyr! Deepa, Lea och Soyla
Nu ska vi på äventyr! Deepa, Lea och Soyla
Vi ska leta Saree's
Här sitter vi! Spända på att se alla dessa vackra tyger i olika färger och mönster
Vi fick kolla igenom en hel massa olika tyger med olika tryck och färger, sen fick vi såklart prova också  : )
Vi fick kolla igenom en hel massa olika tyger och så fick vi såklart prova dem också : )
Så här ska det se ut!
Så här ska det se ut!
Success!
Success! Nu ska de bara sys upp också : )
Efteråt introducerade Deepa oss för den Indiska Kebabben :) Vegetarisk naturligtvis!
Efteråt introducerade Deepa oss för den Indiska Kebabben : ) Vegetarisk naturligtvis!
Smörbröd med lök och lite såntdär : )
Smörbröd med lök och lite såntdär : )
Mums!
Mums!
Dagen avslutades med att ta båten över Ganga : )
Dagen avslutades med att ta båten över Ganga : )

Yoga dieten

Igår hade vi en superintressant lektion om kost som jag tänkte dela med mig lite av till er. Inom Yoga och Aryuveda (Indisk läkarkonst) delas människor in i tre olika kategorier utifrån medfödda egenskaper. Man kan andningen besöka en Aryuvedisk doktor som diagnosticerar en (tror jag ska försöka mig på att hitta en i helgen), eller så kan man göra ett snabbtest på internet, till exempel den här. Beroende på vilken kroppstyp man har ska man tydligen prioritera olika typer av mat för att det fungerar bättre med just den individuella metabolismen.

Dock finns det några övergripande tumregler för Yoga Dieten:
– Ät lokal mat som är i säsong
– Ät minst 6 olika smaker under en månad, det vill säga, sött/salt/bittert/surt/starkt/umami (som kan vara soya, fisksås, oystersås osv.)
– Ät minst 10-12 olika färger på en månad.
– Ät mat som gynnar din blodgrupp (läs mer här)
Var uppmärksam på kvantitet!

När du vaknar på morgonen är din magsäck ungefär en knytnäve stor ≈45ml
Magsäcken kan utvidgas till upp mot 5 liter! Det vill säga ≈10x sin vilo-storlek!

Vad som händer i kroppen när vi äter för mycket:
– Magsäcksväggen spänns ut och skickar signaler till hjärnan om att det är nödläge vilket hjärnan svarar på med sympatikus påslag, det vill säga att stresshormon skickas ut i kroppen. Stresshormonen har i uppgift att strypa blodtillförsel till matsmältningssystemet och istället pumpa blodet ut till musklerna för att vara redo på att fightas eller att springa ifrån faran – för kroppen kan inte avgöra varför stresshormonen har släppts ut och utgår därför från att det är en fara i den yttre omgivningen. Dålig blodtillförsel till matsmältningssystemet leder till långsamma eller inga tarmrörelser vilket i sin tur naturligtvis leder till dålig matsmältning.

– Magsäcken trycker på lungorna vilket gör att vi andas ytligt i bröstkorgen och inte djupt nere i magen. Detta skickar också signaler till hjärnan om att det är en nödsituation eftersom ytlig andning är ett symtom på stress vilket hjärnan tolkar som att ännu mer stresshormon måste frigöras i kroppen för att hantera faran – ännu sämre matsmältning.

Denna dåliga matsmältningsprocess minskar förutsättningarna för kroppen att ta till sig näringen i födan och vi har därmed ätit en hel måltid enbart för vårt ego och minimalt för vår fysiologiska kropp. Totalt onödigt utifrån ett hälsoperspektiv.

Även vår kroppshållning påverkar vår matsmältning. Om vi sitter hopsjunkna efter måltid kommer det också påverka vår andning, vi har svårt att andas med magen, och samma reaktion skickas upp till hjärnan om att stresshormon bör frigöras. Inom yoga säger man därför att man ska sitta på knä i 30 min efter avslutad måltid för att ha en rak ryggrad och därmed möjliggöra djupandning, som i sin tur skickar signaler till hjärnan om att vi befinner oss i en trygg miljö där vi kan slappna av och fokusera på bra matsmältning (Parasympatikus påslag).

Så, hur mycket/lite ska man egentligen äta då?
Inom yoga säger man att vi ska fylla magsäcken till hälften med fast föda, 1/4 med dryck och 1/4 med luft/tomrum.
Utgångspunkten är naturligtvis inte bristpunkten på 5 liter, och inte heller utifrån de 45 ml som magsäcken rymmer i vila… Det är givetvis individuellt hur mycket näring vi behöver. Vi får gå på känsla : )

För att hitta din egen balans är det bästa tipset att samla in din egen data. 15 minuter efter varje måltid under en veckas tid, känn efter:
– Känner du dig trött och lat? I så fall har du med största sannolikhet ätit en för stor portion i förhållande till vad din kropp behöver.
– Känner du dig pigg och alert? Då har du troligtvis ätit nära din optimala mängd mat.
– Känner du dig fortfarande hungrig? Då kanske du åt en allt för liten måltid trots allt.

Skriv ner och bilda dig en uppfattning om vad som är optimalt för dig. Notera också om din kropp reagerar konstigt på olika typer av mat… för mycket kolhydrater tillexempel kanske ger dig gaser, då kanske du ska minska intaget av kolhydrater osv.

Att äta ofta, snacks osv, är rent fysiologiskt inte heller en hållbar lösning. Det är viktigt att låta matsmältningen få arbeta tills det är klart och hinna vila innan nästa rush. Det tar ungefär 2-4 timmar för maten att gå igenom magsäcken ner till tunntarmen*. Vi bör därför inte fortsätta att fylla på med mat i onödan – kroppen har att jobba med ändå.

Det leder oss in på det skrämmande begreppet Fasta. Inom yoga anses fasta vara oerhört gynnsamt, att ge matsmältningssystemet en längre vila emellanåt. Det optimala, inom Yoga, är att fasta en dag i veckan, varje vecka. Och med fasta menas enbart intag av vätska, det vill säga vatten och eventuellt någon fruktjuice under dagen. Om det låter för tufft är en gång i månaden också ett bra alternativ. Det viktigaste när man fastar är att ha en positiv inställning, fokusera på fördelarna och vara medveten om att det är oskadligt för kroppen, ja, till och med gynnsamt. Det är också viktigt att planera fastan på en vilodag med begränsad fysisk aktivitet… se det som en skämma-bort-dig-själv-dag utan fokus på mat, ta en långsam behaglig promenad, sortera foton, minns människor i din omgivning, tänk, fundera, meditera… eliminera stress : ) En sådan dag i månaden måste ju vara fantastiskt hälsosamt! (Eller har jag blivit hjärntvättad nu? Jag tycker det låter klockrent 🙂 )

Hur är det med hunger då?
Hunger är vanligtvis inte en indikation på brist på näring utan mer så en vana, precis som med sockersug. Vi tror ofta att vi behöver mer näring än vad vår kropp egentligen behöver. Naturligtvis ska vi inte alltid ignorera hunger, men vi ska sträva efter att ha kontroll över vårt näringsintag och inte ge efter till vårt psyke.

Hoppas ni tyckte detta var lika intressant som jag! Kommentera gärna om ni har frågor eller funderingar : )

*I tunntarmen tar det mellan 2-4 timmar att transportera födan till tjocktarmen, där stannar födan i nästan ett dygn innan restprodukterna tillslut töms ut.