En mindre bra dag : )

Vi verkligen njöt av de sista timmarna i Sapa, av fejksolen inne på rummet, de mysiga täckena och av att inte ha något dåligt samvete av att sitta inomhus eftersom vädret ändå inte var tiptop ute. Det blev ytterligare en filmkväll, en otroligt lyckad sådan! Har du inte sett filmen “About time” så GÖR DET!!! Den är helt fantastiskt mysig!

Helt klart min nya favoritfilm!

Ny dag och nytt resmål. Vi åkte minibuss från Sapa till en öde liten by, Dien Bien, en timma från gränsen till Laos. Resan dit var något av en mardröm för min del. Vi satt hoptryckta längst bak i en överfull minibuss och trots att jag besökt toaletten precis innan vi åkte tog det inte lång stund innan kände mig oerhört kissnödig igen. Timmarna gick och bussen studsade fram på de kringelkrokiga vägarna som slingrade sig högt genom bergstopparna, hälften asfalterade, hälften gropiga jordvägar. Nog för att vyerna var fantastiska med de djupa, gröna dalarna, floden längst ner och bergen som växte om varandra bort till horisonten. Jag försökte verkligen fokusera på detta, men oron gick över i ren panik när vi hade suttit där i nästan fem timmar och ett tag trodde jag faktiskt att blåsan skulle brista i magen på mig! Jag frågade förtvivlat om någon kunde be chauffören att stanna, men ingen ville förstå mig. Tillslut, efter kanske ytterligare en timma stannade vi vid en liten lokal restaurang, och himmel vilken lättnad! Jag klarade det!

Detta var vad jag drömde om på den där bussen! Visste inte då att jag i framtiden faktiskt skulle få besöka en så vacker toalett! (Mellan Luang Prabang och Vang Vieng i Laos)
Detta var vad jag drömde om på den där bussen… Visste inte då att jag i framtiden faktiskt skulle få besöka en så vacker toalett! (Mellan Luang Prabang och Vang Vieng i Laos)

Resten av resan gick bra men när vi kom fram möttes vi av nästa problem; det gick inga fler bussar till Laos den dagen. Vi hade verkligen utnyttjat våra 15 dagar på vårt vietnamesiska visum in i det sista och idag var det redan vår sista dag att ta oss över gränsen. Lite oroliga gick vi igenom de olika alternativen och insåg att vår enda möjlighet att ta oss till Laos idag var att ta en taxi… det innebar att vi lämnade åt ödet hur vi skulle ta oss vidare från gränsen till nästa by i Laos, något vi inte kände oss helt trygga med. Efter många om och men bestämde vi oss för att ta risken att överskrida visumet med en dag och hoppades på att vi i värsta fall kunde betala oss ur knipan. För oss betydde det att vi valde det säkrare före det helt osäkra och vårt beslut visade sig vara det bästa vi kunde gjort! Vid gränsen påpekade de att vi överskridit vårt visum, de log, gav oss våra pass och vinkade förbi oss! PHEW! Hade vi tagit en taxi hade vi fått gå de 6km från Vietnams tullstation till Laos tullstation och efter det fanns det heller ingen transport till nästa by… vet faktiskt inte vad vi hade gjort. Så BRA att det blev som det blev : ) Trots att det gick så bra tillslut försöker jag intala mig själv om att jag lärt mig en läxa: Utmana inte ödet när det gäller visum!